1-5-2011 | Expositie Harrie Gerritz

In de maand Mei is in de Eerste Bergensche Boekhandel een expositie te bezichtigen van schilderijen, grafiek en bronzen beelden van Harrie Gerritz.

Vanaf het midden van de jaren zestig legt Harrie Gerritz zich toe op het realistisch weergeven van zijn favoriete landschap: het land van Maas en Waal. Het is zijn thuislandschap, gelegen tussen de twee grote rivieren die elkaar rond Wijchen bijna raken. Het uitgangspunt in zijn werk is weliswaar het bestaande landschap, maar het resulteert vaak in een abstract weergegeven en gestileerde beeldtaal, waarbij de nadruk ligt op de innerlijke beleving van zijn droomplekken. De contouren van een geïsoleerd kerkgebouw, een versterkte toren, een hekwerk of een boerenschuur blijven zichtbaar, meestal neergezet in heldere, expressieve kleuren.

Van 28 mei tot 7 augustus komt er een overzichtstentoonstelling van het werk van Harrie Gerritz in Museum Het Valkhof in Nijmegen, De verbeelding van het rivierenlandschap.
Daarbij zal ook een nieuw boek worden gepresenteerd met een overzicht van zijn werk en bijdragen in poëzie en proza van schrijvers als Thomas Verbogt, Cyrille Offermans, Jan Cremer, Frans Kusters, H.H. ter Balkt, Jaap Harten en Wim Huyskens e.a. Ook staat er een tekst in van curator Frank van der Schoor. Het boek wordt op 28 mei gepresenteerd in Museum Het Valkhof, maar teksten uit het boek zijn nu al in te zien in de Eerste Bergensche Boekhandel.

Harrie Gerritz (Wychen, 1940) volgde de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Hij exposeerde zijn werk in musea en galeries in heel Nederland en in Europa, Azië en de Verenigde Staten.

“Mijn werk beweegt zich in het spanningsveld tussen figuratie en abstractie. Ik gebruik de zichtbare werkelijkheid, ik ontleed het waarneembare. Torens, kastelen, kerken, huizen, bomen en rivieren die ik in het landschap gezien heb worden leesbaar in de compositie van het schilderij. De tekens die ik in het landschap zag, worden pictogrammen die door hun vormen en kleuren aan het bestaande landschap refereren. Als visuele poëzie.”

Harrie Gerritz