Literaire Avonden 2013-2014


24 oktober Deborah Campert en Barbara van Kooten
21 november Ingmar Heytze en Leine
23 januari Poëzie: Mustafa Stitou en Rob Schouten
20 februari Manon Uphoff en Bert Wagendorp in gesprek met Frénk van der Linden
13 maart Oek de Jong en Anna van Nieukerken


Aanvang 20.00 uur
Plaats: Kranenburgh
Een abonnement kost 50,00 euro
Het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Mocht er toch ruimte zijn voor de verkoop van losse kaarten, dan kunnen deze voor euro 12,50 worden gereserveerd bij de boekhandel.
Het bestuur van de stichting wenst u een serie boeiende avonden toe.
Eerste Bergensche Boekhandel
Oude Prinsweg 11, Bergen
Telefoon 072 - 5812481
www.eerstebergenscheboekhandel.nl


 

donderdag 24 oktober 2013

Deborah Campert en Barbara van Kooten

In 1969 ontmoetten Deborah en Barbara elkaar. Zij raakten bevriend - hun echtgenoten Remco Campert en Kees van Kooten waren dat al - en nu, 44 jaar later, zijn ze dat nog steeds. Een aantal jaar geleden begonnen ze een mailwisseling met als doel herinneringen op te halen uit die eerste vriendschapsjaren. Deze correspondentie vond zijn neerslag in het boek C’est la vie, verschenen in 2010. Het bevat een schat aan anekdotes uit het culturele leven van de zeventiger en tachtiger jaren. Geestig, soms banaal, belangwekkend, soms triviaal, maar altijd zeer persoonlijk. Deze gekuiste versie van hun correspondentie geeft nog altijd voldoende bloot!
Laat u zich deze avond meeslepen door de bijzondere verhalen over de tijd van Willem van Malsen, Jan Mulder, Woody Allen, Van Kooten en De Bie en vele anderen.

Deborah Campert (1938) is vanaf 1967 actief in de kunstwereld en was van 1982 tot 2003 adviseur en hoofd van de kunstafdeling van ABN AMRO. Samen met haar zoon Jeroen Wolf maakte zij de documentaire Het uur van de wolf, Het ritme van Elly de Waard (2013).
Barbara van Kooten (1945) is vertaalster (onder andere van scripts van Woody Allen, producties van Monty Python, De Vaginamonologen) en gaf gestalte aan Cock van der Laak in talloze uitzendingen van Van Kooten & De Bie.

naar boven

naa

donderdag 21 november 2013
Ingmar Heytze en Leine

Een bijzonder duo: dichter/schrijver Ingmar Heytze en singer/songwriter Leine treden vanavond samen op. Al in 2010 toerde Leine door het land met de voorstelling Elders in de wereld, gebaseerd op Heytzes gedichten en prozaminiaturen. Tijdens deze voorstellingen was Heytze enkel aanwezig op een groot scherm. Zelf kwam hij zijn woonplaats Utrecht niet uit. Sinds die tijd is er veel gebeurd en heeft Heytze zijn hodofobie (reisangst) overwonnen. Zijn dit jaar verschenen boek Reisoefeningen gaat over dit gevecht. Op deze avond zullen ze dus echt samen op het podium staan en met hun ‘theaterpoëzie’ een brug bouwen tussen taal en muziek.
Ingmar Heytze (Utrecht, 1970) is dichter, schrijver, columnist, performer en presentator. Hij publiceerde tot nu toe tien dichtbundels, drie dagboeken, een kookboek, een bundel miniaturen en Het beste en de rest, een keuze uit eigen werk. Hij werkt geregeld samen met muzikanten van allerlei pluimage. In november 2008 ontving hij de C.C.S. Croneprijs voor zijn gehele oeuvre. Van 2009 tot 2011 was hij de eerste officiële Stadsdichter van Utrecht. Op Gedichtendag 2012 verscheen zijn tiende dichtbundel Ademhalen onder de maan.
Leine (1975) mag je met recht een laatbloeier noemen. Jarenlang schrijft en sleutelt ze aan haar muziek aan haar eigen keukentafel, zonder er mee naar buiten te treden. Op haar dertigste durft Leine eindelijk alleen het podium op, met onvoorzien groot succes. “Sindsdien lijkt het alsof ik een soort Amélie-achtige film zit. Er gebeuren magische dingen.” In 2007 wint ze de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer-songwriter, ze krijgt veel media-aandacht en treedt op tijdens onder meer North Sea Jazz, Oerol en Kunst & Koningsduin.

naar boven

donderdag 23 januari 2014

Poëzie: Mustafa Stitou en Rob Schouten

Toen Mustafa Stitou (Marokko, 1974) in 1994 met zijn eerste gedichtenbundel naar buiten kwam, sloeg Rob Schouten de spijker op de kop in zijn recensie in Vrij Nederland: 'Het is het open vizier van Stitou, zijn bereidheid overal poëzie te zien, zijn verslingerdheid aan vreemdheid en vertrouwdheid, die mij in dit debuut boeit. Je kunt hem niet makkelijk ergens op vastprikken, hij neust overal nieuwsgierig rond, een schrijver die op zijn tijd ook chroniqueur durft te zijn. Hoe noem je dat allemaal bij zo'n jonge dichter? Veelbelovend. Zeer.'
Negentien jaar later verschijnt Stitous vierde, bejubelde bundel Tempel en hij heeft zijn belofte waargemaakt. Ondertussen won hij met zijn bundel Varkensroze ansichten de VSB Poëzieprijs, werd stadsdichter van Amsterdam, verwierf faam als performer op festivals door het hele land en nam deel aan uiteenlopende projecten.


Rob Schouten (1954) schrijft sinds zijn poëziedebuut in 1978 niet alleen gedichten, maar ook een constante stroom aan poëziekritieken. Hij schrijft al meer dan 30 jaar columns en recensies voor het dagblad Trouw en poëzierecensies voor het weekblad Vrij Nederland. Toen hij in 2013 een maand lang in het Roland Holst Huis verbleef, konden we in zijn columns wekenlang genieten van zijn ervaringen in Bergen en zijn reflecties op het leven en werk van A. Roland Holst.
Hij zat in talloze literaire jury's, schreef diverse dichtbundels en essays, een verhalenbundel en een roman. Daarnaast stelde hij een aantal bloemlezingen samen. Zijn voorlaatste bundel Infauste dienstprognose werd bekroond met de Herman Gorterprijs 2001.

naar boven


donderdag 20 februari 2014
Manon Uphoff en Bert Wagendorp in gesprek met Frénk van der Linden

Twee schrijvers die debuteerden in 1995 - Manon Uphoff met de verhalenbundel Begeerte, Bert Wagendorp met de roman De Proloog - gaan op deze avond in gesprek met Frénk van der Linden, de freelance journalist die volgens de Volkskrant “de gelijke is geworden van legendarische interviewers als Bibeb en Ischa Meijer”.

Sinds dat debuut wijdt Uphoff (1962) al haar tijd aan het schrijverschap en er volgen in gestaag tempo een roman, twee verhalenbundels, twee novellen en de verzamelbundel Alle Verhalen. In 1994 wordt Uphoff redacteur van het literaire tijdschrift De Revisor. Twee jaar geleden verschijnt de met de Opzij Literatuurprijs bekroonde novelle De ochtend valt en in 2013 de bundel De zoetheid van geweld, met negen nieuwe verhalen.
Het oeuvre van Uphoff kenmerkt zich door een grote beeldende kracht. Haar zinnen zijn scherp, mooi en plastisch. Vaak hebben haar verhalen iets sprookjesachtigs, al blijken het steevast boze sprookjes. Betoverend, maar gevaarlijk, helder en duister tegelijk.

Na het debuut van Bert Wagendorp (1956) verschijnt de verhalenbundel De dubbele schaar, een met lof overladen bundel met vier fictieve verhalen tegen een min of meer herkenbare, historische sportieve achtergrond. Vanaf 1989 verslaat hij als journalist voor de Volkskrant grote wielerwedstrijden, waaronder zes keer de Tour de France. Tweemaal per week schrijft hij een column voor deze krant, die steevast een scherpe blik en een groot gevoel voor taal laat zien. Hiernaast is hij medeoprichter en redacteur van het literaire wielertijdschrift De Muur.
In 2013 verschijnt de succesroman Ventoux, waarvoor hij de nominatie voor de literaire debuutprijs De Bronzen Uil vanzelfsprekend weigerde, zijn debuut verscheen al 18 jaar eerder.

naar boven

donderdag 13 maart 2014
Oek de Jong en Anna van Nieukerken

Oek de Jong (1952) is de schrijver van een klein, maar hoogwaardig oeuvre van romans, verhalen en essays. Zijn bekendste boeken zijn de romans Opwaaiende zomerjurken, Cirkel in het gras en Hokwerda’s kind.
In 2012 verschijnt de roman Pier en oceaan, die in 2013 wordt bekroond met de Gouden Boekenuil, de belangrijkste literaire prijs van Vlaanderen. Elsbeth Etty noemt het boek ‘Oek de Jongs magnum opus. Een grandioze evocatie van de verloren tijd en een waarachtig portret van the Artist as a Young Man.’
Zijn meest recente publicatie is Wat alleen de roman kan zeggen, een enthousiastmerend betoog over het unieke en onvervangbare van de roman.
In Pier en oceaan is de muziek van Schubert zeer betekenisvol. Ook tijdens het schrijven van het boek is Schubert aanwezig:
“In die acht jaar heb ik wel honderd keer de Sonata D. 894 van Schubert gedraaid, met name het eerste deel, dat ook een grote rol in het boek speelt. Met een paar akkoorden weet Schubert mij diep te raken. Hij heeft een enorme genialiteit op het gebied van de melodie. Een roman is ook een soort compositie, het tempo van de scène en het ritme van de zinnen zijn heel belangrijk voor een boek, het neemt mensen mee in het verhaal. Ik ben eigenlijk constant bezig met de beweging in het boek.”

Juist door dit verbond van Pier en oceaan met Schubert hebben we de pianist Anna van Nieukerken (1977) uitgenodigd enkele stukken van deze componist ten gehore te brengen. Zij treedt regelmatig op, zowel solistisch als in kamermuziekverband, als componist, muzikant en als speler in muziektheater, improvisatietheater en kindertheater. Zij studeerde klassiek piano aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

naar boven